Zdrowe nawyki żywieniowe ( DDTVN)






Czy wiesz, że dbając o dietę malutkiego dziecka, masz wpływ na jego zdrowie w dorosłym życiu?
Nawyki żywieniowe wynosimy z dzieciństwa, możemy więc ukierunkować preferencje smakowe naszego dziecka.

Choć trudno to sobie wyobrazić, posiłki, które podajesz dziecku w pierwszym roku życia, mogą pomagać w kształtowaniu odporności na choroby i wpływać na jego zdrowie w późniejszym okresie.

Specjaliści nazywają to „programowaniem żywieniowym”.
Okazuje się bowiem, że organizm ludzki można w pewien sposób „zaprogramować”.
Takie kodowanie działa niemal przez całe życie, kierując tempem przemiany materii i wykorzystywania przez organizm składników odżywczych. Pierwszy rok życia decyduje więc w pewnym stopniu o zdrowiu i jakości życia w kolejnych latach.
Dlatego im wcześniej zadbasz o odpowiednią dietę maluszka, tym lepiej!

Nawyki żywieniowe to przyzwyczajenia związane z odżywianiem, które wynosimy z dzieciństwa.
Dbanie o dobre nawyki naszego dziecka zacznijmy od siebie dbając o to co spożywamy w ciąży
oraz zapewnijmy dziecku możliwie jak najdłuższy - do ok 1,5 roku okres karmienia piersią,
chroni to dzieci przed alergiami, wzmacnia odporność i chroni przed otyłością.

CIEKAWOSTKA:





Wydaje się, że smak jest doznaniem zupełnie nowym po narodzinach i zostaje poznany dopiero przy pierwszym karmieniu.
Jednak dziecko jeszcze w łonie ćwiczy zmysł smaku połykając płyn owodniowy, który ma charakterystyczny smak diety preferowanej przez mamę
i jest prawdopodobnie lekko słodkawy.
Dlatego rozpoznaje podobne smaki w mleku z piersi.
To znaczy, że zmysł smaku już działa i po smaku mleka pozwala dziecku rozpoznać jego mamę.
Natura zadbała o to, by maluch lubił to, co jest mu niezbędne do życia.
Maleńkie dziecko rozpoznaje też słony smak, ale na takie doznanie reaguje grymasem i pluciem.
Nie jest natomiast w stanie wyczuć gorzkiego i kwaśnego.

Dieta niemowlęcia





Powinna zawierać wszystkie niezbędne składniki, ale należy uważać również na to, by nie było w niej za dużo tłuszczów i białka.
Ich nadmiar, przekraczający dzienne zapotrzebowanie organizmu, prowadzi do wzrostu objętości i liczby komórek tłuszczowych.
Mówiąc inaczej – może powodować otyłość. A jeżeli brzdąc będzie miał nadwagę już w pierwszych miesiącach życia,
może mieć problemy z utrzymaniem właściwej wagi również w późniejszych latach.



W drugim półroczu życia





Gust coraz bardziej się indywidualizuje.
Dziecko powinno dostawać urozmaicone potrawy.
W ten sposób kształtujesz jego upodobania, stwarzasz szansę, by stawało się smakoszem, pozytywnie reagującym na nowości, a także dbasz, by jego mózg był stymulowany także za pośrednictwem zmysłu smaku.
A przy okazji zapoznajesz malca z całym pysznym bogactwem naszego świata.
Po 6 miesiącu życia warto więc urozmaicać dietę dziecka wprowadzając powoli takie produkty jak:
dynia, marchewka, ziemniak - w formie zupek ugotowanych na wywarze warzywnym, bez dodatku soli,
na podwieczorek zaczynajmy podawać utarte lub uprażone jabłuszko, ryż, kaszki ryżowe i kukurydziane, jako nabiał wprowadzajmy masło.

Pomiędzy ustalonymi porami posiłków maluch nie powinien otrzymywać żadnych dodatkowych pokarmów, które mogłyby zmniejszyć apetyt dziecka na podstawowe posiłki.
Pomiędzy posiłkami podajemy jedynie butelkowaną wodę mineralną.
Soki owocowe + chrupki kukurydziane to cały posiłek dla malucha!

Nie wolno dziecka zmuszać do jedzenia, bo to przyniesie nam odwrotny skutek od oczekiwanego.
Jeśli dziecko mówi, że już się najadło, nie wciskamy jeszcze jednej łyżeczki za zdrowie babci.
Dziecko starsze - po roczku powinno mieć ustalone pory posiłków.

W diecie dziecka powinno się także unikać cukru – najlepiej zrezygnować z dosładzania jego posiłków, a na deser podawać naturalnie słodkie owoce lub zdrowe smakołyki przeznaczone specjalnie dla małych dzieci
- zamiast cukru możemy używać odrobinę miodu do słodzenia - dla dziecka powyżej 1,5 roku życia, oczywiście jeśli nie ma alergii lub melasy buraczanej.



Złe nawyki żywieniowe





Nie jadanie śniadań - grozi obniżeniem poziomu cukru we krwi, zaburzeniami koncentracji, bólami głowy, omdleniami. Dzieci wychodzące z domu bez śniadania gorzej się uczą i gorzej się rozwijają.
Jedzenie w pośpiechu , - powoduje zaburzenia trawienia, zaparcia, wzdęcia, ból brzuszka
Brak rodzinnych obiadów , podczas których dziecko może obserwować jak jedzą rodzice
Nieregularne posiłki - zapominanie o posiłkach przyczynia się do osłabienia dziecka oraz niedostarczenia małemu organizmowi potrzebnej do funkcjonowania dawki energii.
Zbyt obfita kolacja przed snem - skutkuje zaburzeniami snu. Organizm dziecka zamiast się regenerować, jest zajęty trawieniem.
Brak urozmaicenia i opuszczanie posiłków.
Zbyt duże porcje na talerzu - dziecko, widząc przed sobą wielki kotlet i górę ziemniaków, nie ma ochoty na tak duży posiłek. Lepiej nałożyć dziecku mniej i pozwolić mu na dokładkę w razie ochotę.



PRODUKTY DOBRE DLA DZIECKA:





Kasze i ryż
Warzywa
Owoce świeże i suszone
Woda mineralna lub kompoty owocowe
Jajka – z dobrego źródła, to co je kura decyduje o jakości jajka

NIE PODAWAJ MAŁEMU DZIECKU:





Napojów kolorowych ani butelkowanych
Lizaków i cukierków kolorowych
Chipsów, frytek
Produktów konserwowanych i z puszek
Parówek, kiełbas i wędlin

Dzieci naśladują rodziców, więc nie wymagajmy od nich świadomego, zdrowego odżywiania jeśli sami źle jemy.
Gdy pojawia się dziecko jest to okazja do zmian w jadłospisie rodziny.
Zdrowe nawyki żywieniowe to nie tylko jedzenie ale i sposób jedzenia, podania, atmosfera przy stole, rozmowa.
Nie gotujmy osobno dla dzieci. Potrawę dla nich traktujmy jako bazę i uzupełniajmy ją o mięso i np. ostrzejsze przyprawy.
Najważniejsza zasada to przygotowywać posiłki własnoręcznie - nie muszą to być produkty eko ale czytajmy etykiety i wybierajmy produkty bez sztucznych barwników i konserwantów.
Nie wierzmy reklamom i napisom specjalne dla dzieci.
Zamiast lizaka dajmy dziecku w nagrodę suszone owoce.
Małe dziecko nie wie co to czekolada i do momentu gdy nie ma tej świadomości przez kontakty towarzyskie etc. nie cierpi z powodu jej nieobecności w diecie.
Cieszy się deseru z daktyli i kaszy jaglanej, kompotem etc.
Kształtowanie nawyków żywieniowych nie jest trudne: dobra organizacja to podstawa. Zaplanuj menu i zakupy, bazę potrawy dla dziecka doprawiaj i uzupełniaj o inne produkty wg smaku. Pozwalaj dziecku na samodzielność w jedzeniu i przygotuj się na niezły bałagan w kuchni
Wspólne jedzenie, radość z przygotowywania posiłków, ich spożywania w miłej, spokojnej atmosferze, swoboda w ekspermentowaniu to klucz do sukcesu.
Posiłki co ok. 3h, bez przekąsek pomiędzy.
Do picia woda lub kompoty słodzone np. melasą
Zdrowe nieznaczy niesmaczne czy mdłe.
Nie podawajmy dzieciom smażonego, tłustego, słonego, słodkiego
Ale nie dajmy się zwariować: zjemy słodkie na imprezie urodzinowej oraz babcine naleśniki, to są ogólne zasady, które mają ułatwić nasze życie a nie nienaruszalne reguły.
Nie przesadzajmy z zabranianiem, bo jak wiemy zabronione smakuje lepiej.