Jakie dolegliwości mogą nam towarzyszyć jeśli w święta zjedliśmy za dużo?





Układ pokarmowy, podobnie jak cały nasz organizm, ma ograniczone możliwości. Nie nadąża z trawieniem zbyt dużych ilości jedzenia. Nadmiernie obciążona trzustka nie daje rady wyprodukować odpowiedniej ilości enzymów trawiennych. Niestrawione resztki pokarmowe, zalegając w jelicie cienkim, stwarzają idealne warunki do rozwoju szkodliwej flory bakteryjnej- Efektem są bóle brzucha i uporczywe wzdęcia i kolki. Zbyt duże jego ilości kwasu żołądkowego produkowane podczas obfitych posiłków mogą podrażniać ściany przewodu pokarmowego, a wtedy zaczyna dokuczać nam zgaga -czyli cofanie się soków żołądkowych i uczucie pieczenia w przełyku. Ponadto, w trakcie świątecznego ucztowania zapominamy o warzywach i owocach – najcenniejszym źródle błonnika, czym fundujemy sobie zaparcia. Co może powodować bardzo szybki przyrost wagi. Świąteczne łakomstwo nie pozostaje też obojętne w stosunku do wątroby. Dodatkowo każda zdrowa osoba po dużych ilościach tłustego, słodkiego jedzenia może odczuwać objawy niestrawności, mdłości, wzdęcia, odbijania i inne objawy dyspepetyczne - niestrawność- to cały zespół objawów tzw. dyskomfortu w jamie brzusznej, wyrażający się m.in. uczuciem pełności i ucisku w nadbrzuszu. zatrucia pokarmowe - Salmonellą. Jak długo te dolegliwości mogą nam towarzyszyć? Dolegliwości spowodowane przejedzeniem mijają zwykle po kilku godzinach. Jeśli jednak uciążliwe objawy nie przechodzą i mimo środków łagodzących nadal czujemy się źle, należy udać się po pomoc do lekarza.

Jak pomóc organizmowi poradzić sobie z tymi dolegliwościami? Czy istnieją jakieś domowe sposoby?





Zgaga -





1. Wypijmy herbatkę z mięty pieprzowej, prawoślazu, albo rumianku. Nawet dwie szklanki w ciągu dnia.
2. Dodatkowo poskutkować powinno zjedzenie garści migdałów,suszonych bananów, moreli Mają odczyn zasadowy i w naturalny sposób neutralizują kwasy żołądkowe.
3. Trochę pomoże szklanka niegazowanej wody mineralnej (ta nasycona dwutlenkiem węgla jest kwaśna).
4. Dla osób, które często mają zgagę, wskazany jest napar z nasion lnu (dwie łyżki nasion zalewamy szklanką wrzątku, odcedzamy po godzinie i wypijamy przed jedzeniem)

Wzdęcia-





1. Pomoże: gorąca herbatka z kopru włoskiego lub herbatki z mięty ze szczyptą kminu lub sam kminek. Wystarczy zmielić dwie łyżeczki w młynku, zalać wrzątkiem i wypić po kwadransie.
2. Równie skutecznie jest też łagodne masowanie brzucha, ruchem okrężnym, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara.
3. Termofor- ciepłe okłady przyspieszają usuwanie gazów z organizmu.
4. Na przyszłość warto pamiętać o dodawaniu do potraw wzdymających szczypty imbiru lub czosnku, majeranku.

Zaparcia -





1. spróbuj zachęcić jelita do pracy wypijając na czczo dwie szklanki ciepłej, przegotowanej wody, z dwiema łyżkami miodu i dodatkiem soku z cytryny.
2. Podjadaj suszone śliwki lub zrób śliwkowy napój: 10 suszonych śliwek zalewasz na noc ciepłą wodą. Rano wodę wypijasz, a śliwki zjadasz.
3. Do znanych naturalnych środków przeczyszczających należy papka otrębowo-lniana. Dwie łyżki zmielonego siemienia zalej niewielką ilością ciepłej wody. Gdy napęcznieje, dodaj do niego otręby pszenne i starannie wymieszaj. Jedz, popijając wodą, najlepiej przed snem. Otręby warto na co dzień dodawać do zup i sałatek: wówczas prawdopodobnie do zaparć w ogóle nie dojdzie.
4. Olej lniany z kiwi - zjedzone ziarenka z kiwi " kłują " jelita od wewnątrz pobudzając ruchy perystaltyczne a olej lniany reguluje wspaniale trawienie.

Biegunka-





Naturalnym lekiem przeciw biegunce jest napar z suszonych jagód borówki czernic

Niestrawność-





1. Gorąca gorzka herbata-mocna herbata, bo pobudza wydzielanie soków żołądkowych a wysoka temperatura pomaga rozkładać tłuszcze.
2. Alkohol. Na poprawę trawienia również świetnie sprawdza się niewielka ilość alkoholu w postaci czerwonego wytrawnego wina, wódki, czy też koniaku. Odpowiednia porcja podziała kojąco na żołądek, wspomaga trawienie, przyczyniając się do rozpuszczania tłuszczów i ułatwiając pracę enzymom.
3. Ruch- już po paru minutach żołądek zacznie lepiej funkcjonować.
4. Woda wypłukuje z organizmu toksyny i poprawia przemianę materii.
5. Po każdym posiłku zjedz pół łyżeczki drobno zmielonego majeranku.
6. Między posiłkami żuj owoce anyżku.
7. Kiedy "czujesz" wątrobę, dobrze ci zrobi pół łyżeczki ziaren kminku - żuj je powoli. Ulgę może przynieść ciepły okład na bolące miejsce.
8. ciepły kompot z suszu- tradycyjny wigilijny kompot oprócz walorów smakowych ma dodatkową właściwość – reguluje pracę jelit. Dlatego nie powinno zabraknąć go na wigilijnym stole. Najlepiej jeśli kompot będzie ciepły, bo tłustych dań nie powinno popijać się zimnymi napojami, ponadto sporządzony z suszonych a nie uwędzonych drażniących dymem owoców.
9. Wzorem pięknej Kleopatry – możemy po obfitym posiłku pić napój z winnego octu jabłkowego -działa doskonale na trawienie, usprawnia pracę jelit, poprawia przemianę materii i wypłukuje z organizmu szkodliwe toksyny. Przyrządzenie cudownego napoju jest niezwykle proste. 2 łyżki octu jabłkowego wlewamy do szklanki i zalewamy to przegotowaną wodą. Możemy dodać do napoju łyżeczkę miodu dla złamania smaku.

Czy zaraz po świątecznym obżarstwie można zastosować radykalną dietę? Czy będzie ona skuteczna?





Wiele osób robi sobie plany: "Przez te trzy dni pozwalam sobie na wszystko, niczego nie będę sobie żałował. Za to od pierwszego dnia po świętach - tylko chleb i woda". Takie podejście jest bez sensu; do niczego nie prowadzi, podobnie zresztą jak głodzenie się przed świętami a conto przyszłego obżarstwa.
Musimy pamiętać, że te wszystkie dodatkowe i wcale nam niepotrzebne kalorie, które wchłoniemy podczas świąt, odłożą się w postaci tłuszczu. Nie spalimy go, głodząc się w następnych dniach. Organizmu nie da się oszukać w ten sposób. Poza tym on przecież potrzebuje też białka i węglowodanów. Jedząc w następnych dniach tylko ten przysłowiowy "chleb i wodę", nie dostarczymy ich w odpowiedniej ilości i organizm się na to "nie zgodzi".
Warto na pewno dać odpocząć żołądkowi i zastosować dietę, która przyspieszy przemianę materii i usprawni trawienie.
Ja jestem zwolennikiem diet z oczyszczających z przewaga owoców i warzyw, odrobina białka w postaci lekkostrawnej ryby lub kurczaka
Na pewno w dniach po świętach, aby zredukować wzdęcia i wcisnąć się w sylwestrowa kreację warto wykluczyć :
1. napoje gazowane, kawę, czekoladę i wszelkie ciasta
2. potrawy mączne- typu pierogi, naleśniki
3. potrawy smażone, w panierkach, tłuste mięsa,
4. ziemniaki i makarony
5. sałatki na bazie majonezu
6. alkohol

Warto przez 4 dni po świętach trzymać się wytycznych, które pozwolą nam zgubić nadprogramowe kilogramy





1. jeść śniadania w postaci np. sałatek owocowych z jogurtem i orzechami włoskimi , jeśli musimy zjeść ciepłe śniadanie namawiam na owsiankę lub kanapkę na ciepło zapiekana w opiekaczu ale z ciemnego chleba pełnoziarnistego
2. wprowadzić na drugie śniadanie świeże soki owocowe lub warzywne
3. obiad – na bazie warzyw i mięsa: ryba , kurczak
4. jogurt z otrębami na podwieczorek
5. kolacja – ciepła, oczyszczająca warzywna zupa na bazie cukinii, pomidora, selera, brokuła czy kalafiora.
6. Warto pamiętać o wzbogacaniu potraw w zioła ułatwiające trawienie, tj. bazylia ,czosnek , kminek, rozmaryn .
7. Ruch na świeżym powietrzu- zimowy spacer

Przykładowa dieta oczyszczająca:






ŚNIADANIE : sałatka owocowa – jabłko, kiwi, mandarynki, ananas, grapefruit z jogurtem lub owsianka na chudym mleku z orzechami .
II ŚNIADANIE: szklanka soku marchwiowego.
OBIAD: Ryba z czosnkiem.
4 filety dowolnej ryby, sok z połowy cytryny, sól, pieprz, 2 ząbki czosnku, estragon, oliwa z oliwek.
Filety skrop sokiem z cytryny, przypraw sola i pieprzem, natrzyj oliwą zmieszaną z czosnkiem i estragonem i zapiekaj w folii w piekarniku ok. 25 min. podawaj ze blanszowanymi warzywami posypanymi płatkami uprażonych migdałów.
PODWIECZOREK: jogurt naturalny z łyżką otrąb.
KOLACJA: miseczka zupy pomidorowej: puszka pomidorów pelatti, 1 cebulka, 1 litr wody, posiekana pietruszka, pieprz czarny- pomidory zmiksować z cebulką i wodą i zagotować, posypać pietruszką, ewentualnie zagęścić jogurtem.

Kiedy powinna zapalić nam się czerwona lampka i powinniśmy udać się do lekarza?






Stały ból utrzymujący się przez co najmniej 2 godziny, nawracające bóle trwające przez co najmniej 24 godziny jeśli niestrawności zaczynają towarzyszyć inne objawy- tj. kurcze i kolki jelitowe, biegunki, uporczywe zaparcia, mocno wzdęty i bolesny brzuch,silny ból brzucha zlokalizowany w środkowej i górnej części,nudności i wymioty, gorączka, dreszcze, biegunka- konieczna jest konsultacja z lekarzem!
Może okazać się ze zbyt obfite i tłuste jedzenie pomieszane z alkoholem doprowadziło do – zapalenia trzustki, zapalenia woreczka żółciowego-ostrej kamicy żółciowej, zatrucia pokarmowego lub zapalenia błony śluzowej żołądka czy nieżytu jelitowego.

Czy warto zastosować jakieś środki farmakologiczne, które pomogą nam oczyścić organizm?






Jeśli nasze problemy są „okazjonalne” to zwróćmy uwagę na to co jemy bo nic nie zadziała lepiej niż lekkostrawna dieta.
W ramach oczyszczania organizmu możemy pić napary z pokrzywy lub skrzypu lub świeżej mięty.
Polecam również picie 1,5 l wody mineralnej, która usprawnia proces trawienia i zapobiega zaparciom.
Warto pić lecznicze wody mineralne – poprawiają funkcjonowanie wątroby i dróg żółciowych, korzystnie wpływają na przemianę materii, łagodzą skutki nadużycia alkoholu. Ponadto ruch na świeżym powietrzu. Spacer, nawet krótki, usprawnia krążenie krwi, pobudza perystaltykę jelit.

Czy takie jednorazowe przejedzenie może być niebezpieczne dla naszego zdrowia? Jest takie powiedzenie: „moment na ustach, lata na biodrach” ;)





Z jednej strony pojedynczy epizod raczej nie wpłynie na nasz organizm negatywnie pod warunkiem że tych okazji nie jest więcej. Musimy pamiętać o podobnych sytuacjach przy świętach Wielkanocy, każdych urodzinach, imieninach rodziny i bliskich, o weselach i innych okazjach. Czym może to grozić? W ciągu całego roku możemy sukcesywnie zbierać te dodatkowe kilogramy i centymetry aż dosięgnie nas nadwaga, a następnie otyłość. Może nas także zacząć dotyczyć problem nadmiernego stężenia cholesterolu, nadciśnienia tętniczego czy cukrzycy typu II. Pamiętajmy o tym, że na choroby cywilizacyjne pracujemy przez wiele lat. Musimy pamiętać że 100 dodatkowych kalorii dziennie obfituje 5 kilogramami więcej w ciągu roku!






















































































































>