Czy możliwe jest aby zdrowo przytyć?





Przede wszystkim nie wierzyć w porady typu:
jedz smalec,frytki,hamburgery. Nie ćwicz. Pij napoje z cukrem i gazowane. Nie wystarczy codziennie stołować się w restauracjach typu McDonald’s, objadać słodyczami, przepijać to wszystko słodkimi, gazowanymi napojami i całkowicie zrezygnować z treningu. W ten sposób prędzej zrujnujemy sobie zdrowie niż racjonalnie przybierzemy na wadze.
Przede wszystkim zdiagnozować przyczynę niedowagi.

Niedowaga jako skutek utraty masy ciała może być objawem:
- chorób pasożytniczych,
- zaburzeń wchłaniania produktów pokarmowych – zespół jelita drażliwego, nieswoiste zapalenia jelit
- zaburzeń endokrynologicznych (np. nadczynności tarczycy-fT3 oraz fT4-hormony produkowane przez tarczycę- wysoki poziom ) .Zdrowa i odpowiednio rozwinięta tkanka tłuszczowa jest jednym ze źródeł hormonów estrogenowych.
- chorób metabolicznych (cukrzyca typu 1 – insulinozależna wiąże się między innymi z nagła i znaczną utratą masy ciała - przed włączeniem leczenia insuliną).
- nowotwory i ich leczenie
- gruźlica
- przyczyny genetyczne
- stres, zmartwienia

Co jeść aby nie roztyć się a przytyć?





Przede wszystkim produkty wartościowe , które w niewielkiej ilości dostarczają dobrych kalorii.
By przytyć i nie stracić zdrowia nie wystarczy przyjmować ogromnej ilości jedzenia, spożywać dużo słodyczy i tłustych pokarmów, bo to może prowadzić do niestrawności, wzdęć i wymiotów. Dieta musi łączyć produkty zdrowe i jednocześnie kaloryczne oraz w największym stopniu uwzględniać węglowodany, które przekształcają się w tkankę tłuszczową, zdrowe oleje i wartościowe białko. Przede wszystkim nie tylko co jeść ale i jak jeść!- Jeść konsekwentnie, każdego dnia trzy podstawowe posiłki plus dwa lub trzy dodatkowe posiłki przekąskowe. Nie można pomijać żadnego z posiłków. Przez rozszerzenie "programu" posiłków do 5-6. Podwyższenie wagi w zdrowy sposób (poprzez wzrost tkanki mięśniowej, a nie tłuszczowej !) jest procesem wolnym. Aby zyskać 0,5 kg na tydzień, będzie potrzebne konsekwentne spożywanie co najmniej 500 kcal dziennie więcej – ok 3 tys. kalorii dziennie. Aby przybrać na wadze trzeba wykazać się cierpliwością, jednak im wolniej, ale systematyczniej będzie się przybierało na wadze tym bardziej prawdopodobniej nowe kilogramy będą zamieniać się na tkankę mięśniową, a nie na tłuszczową

Czy często zdarza się, że przychodzą do dietetyczki kobiety, które chcą nie schudnąć a przytyć?





Nie, wiele osób bagatelizuje swój problem i uważa że musi z tym żyć- miałam w swojej karierze 5 letniej ok 5 osób na przytycie- 2 osoby z anoreksją , pana po chorobie i dziewczynę z genetycznymi tendencjami do szybkiego metabolizmu i w każdym przypadku się powiodło – ale to 1% wszystkich klientów

Co dodać do diety, jakie produkty aby zdrowo przytyć?





Produkty zalecane w diecie dla szczupłych:
1. Makarony (gotowane na półtwardo), ryż brązowy (naturalny), kasze
2. Pieczywo ciemne z pełnego przemiału, razowe, pumpernikiel,
3. Muesli, płatki, orzechy, rodzynki, słonecznik, pestki dyni, bakalie
4. Suszone owoce (morele, banany, papaja, jabłka, śliwki, figi, daktyle),
5. Owoce: ananas, banany, grejpfruty, awokado, winogrona
6. Gęste soki owocowe i warzywne, nektary-brzoskwiniowy, sok z granatu
7. Napoje mleczne: kefiry, jogurty, kwaśne mleko, mleko acidofilne,
8. Warzywa: groszek, kukurydza (unikać z puszek), ziemniaki, groch, fasola, marchew, kabaczki, oliwki, wszystkie pozostałe warzywa strączkowe,
9. Miód, melasa buraczana
10. Ryby morskie tłuste- łosoś, tuńczyk, śledź
11. Oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy bezerukowy, oleju z pestek winogron – wzbogacać nimi kasze, sałatki, zupy .
12. Drób, wołowina

PORADY JAK POWINIEN WYGLĄDAĆ DZIENNY JADŁOSPIS:






1. Szklanka ciepłego mleka przed śniadaniem pobudza układ pokarmowy do pracy. Ciepłe śniadanie w postaci musli z bakaliami i orzechami, suszonymi owocami z miodem na pełnym mleku lub kanapki z masłem, wędlina, jajkiem, serem żółtym, warzywami.
2. II śniadanie- orzechy , bakalie, serki homogenizowane, owoce- banan, winogrona
3. obiad- kasza- mięso- warzywa z oliwą z oliwek, zupa wzbogacona kaszą ryżem , makaronem z warzywami.
Pić po posiłku siemię lniane mielone - pite po jedzeniu zagęszcza masę pokarmową w żołądku i spowalnia wchłanianie skł. odżywczych- spowalniając trawienie
4. deser – mleczne budynie, kasza manna z bakaliami, musli z bakaliami i orzechami z miodem, owoce
5. kolacja - kanapki z pełnoziarnistego pieczywa,z masłem wędlina , ser żółty, warzywa,
- koktajl na bazie banana mleka z kakao lub kakao przed snem oraz napar z melisy z miodem.
- zamiast wody do picia spożywać, szczególnie po wysiłku fizycznym duże ilości pokarmów płynnych - gęste soki owocowe i warzywne i napoje mleczne (najlepiej fermentowane).Zawarta w nich woda aktywuje mięśnie.
- Napar z melisy która uspokaja i spowalnia przemianę materii.
Unikać kofeiny i nikotyny ponieważ są one stymulatorami metabolizmu, powodując, że spala się kalorie w szybszym tempie,
- Odpoczynek, relaks, ćwiczenia fizyczne są czynnikami, które pośrednio wpływają na przyrost wagi. Stres i napięcie układu nerwowego są czynnikami, których powinno się unikać.


Kluczem do przybrania na wadze będzie łączenie składników. Podczas jednego posiłku sięgaj po węglowodany, białko, tłuszcze – taka mieszanka to sporo kalorii, bez konieczności objadania się. Śmiało wybieraj również warzywa i owoce (zwłaszcza te drugie - mają w sobie dużo cukru). Zjadaj je za każdym razem, gdy poczujesz głód- kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z masłem, wędliną serem żółtym , warzywami

Co zrobić żeby pobudzić apetyt?





Nie jeść śmieciowego jedzenia które wbrew pozorom może poprzez swoje intensywne smaki hamować apetyt, nie jeść zupek w proszku zamiast prawdziwego obiadu Jeść owoce - banany, winogrona ćwiczyć – basen pobudza apetyt używać przypraw pobudzających apetyt- np. kozieradka,estragon ,imbir,jałowiec ,kolendra, majeranek,tymianek, mięta , melisa Soki owocowe i warzywne (0,5 szklanki przed posiłkiem pobudza apetyt)

Czy zdrowe przytycie jest trudniejsze od schudnięcia?





Myślę że oba problemy są ważne zależnie od etiologii- ale w obu przypadkach ważna jest konsekwencja, którą częściej dostrzegam u osób które chcą jednak schudnąć:) jeśli codziennie zjesz 500 kcal ponad standardowe 2200 kcal, możesz utyć ok. pół kilograma tygodniowo.